Sabtu, 16 Jun 2012

Dugaan dan syukur

Dalam kalutnya hidup...

Jangan pernah lupa erti syukur.

Engkau bukan manusia paling malang dalam dunia...

Beberapa kejadian berlaku dalam hidup baru-baru ini. Bagi yang tahu, tahu lah anda ye. Tak kuasa nak hurai lanjut.

Erm, macam mana ye nak cerita perasaan ini. Perkara ini asas, semua orang tahu, cuma lebih menghayati bila terkena batang hidung sendiri.

Bila ujian datang, semua perancangan tak berjalan seperti yang sepatutnya, motivasi diri merudum, percaya lah semua itu hanya ujian. Dan Allah takkan pernah menguji hambaNya yang tak mampu.

Semakin bertambah usia hari ke hari, semakin banyak pengalaman yang mematangkan. Walau bukan sedikit air mata yang jatuh tatkala (wah, ayat!) nak menghadapinya. Dan tak sedikit hati yang telah kau susahkan.

Mungkin tak keterlaluan kot aku nak tulis kat sini, yang rasa bersyukur ada tunang. Kenapa eh? Dulu-dulu agak tak berapa faham this tunang-tunang relation ni. Dan juga bukan tak bersyukur ada keluarga dan kawan-kawan di sekeliling yang teguh menyokong. Tapi kan, feeling kalau bincangkan masalah dengan bakal teman sehidup (buat masa ni bakal la kan) tu, lain sikit. Tang mana pun tak tau. Relief dia pun lain macam sikit.

Ops, bukan lah juga nak nyatakan di sini kita hilang pergantungan yang Maha Esa, cuma kadang-kadang ada masalah yang kita tak boleh fikir penyelesaian sendiri. Mungkin ilham Allah nak beri melalui perantaraan insan-insan sekeliling kita. Dan juga bukan nak kata yakin gila jodoh akan sampai ke akhirnya...ishh...macam mana ye nak jelaskan, buat-buat faham sendiri la ye.

Apa-pun jangan berhenti berusaha. Motivasi break down itu lumrah, tapi, yakin setiap masalah ada penyelesaian. Mati je yang tak ada. Jadi, selagi hidup teruslah berjuang memaknakan kehidupan sebagai hamba.

Insya Allah! Saya BOLEH!

p/s: semoga episod air mata ini segera berlalu pergi.

Tiada ulasan: