Selasa, 14 Disember 2010

Tension-tension, pergi tengok laut lah, boleh?

Aku tak boleh nak buat kerja nih.

Jadi, sudi lah membaca satu lagi post untuk hari ini..

Aku fikir-fikir balik..

Banyak sungguh dugaan sepanjang aku dok pulau ni.

Adventure kata orang puteh.

Masa di KL dulu, harung banyak peristiwa pelik-pelik juga. Tapi, tak perlu kekentalan mental seperti sekarang ni.

Apa yang boleh aku katakan. Bila berdepan dengan dunia realiti secara sendiri, iman sangatlah teruji. Terutama nak hadapi situasi menekan on da spot. Nak melatah, atau nak tengok keadaan dulu.

Hati kena keras. Aku kira, masa di kompeni lama, aku dah rasa macam tekanan yang maha dahsat. Suasana kerja yang menekan. Bos yang sangat sosial. Bau asap rokok merata-rata dalam pejabat.

Tapi, di sini. Aku diuji lebih teruk dari itu. I guess so..Mungkin aku rasa semua ini berat bila mengenangkan hasrat utama berhijrah ke sini hanya untuk menuntut ilmu. Apa perasaan bila, kamu kena buat kerja selain master, lebih kepada kerja teknikal yang memakan masa untuk mempelajari, sedangkan pelajar lain, juga mendapat elaun yang sama, hanya kalut fikirkan hal-hal akademik masing-masing?

Apa korang rasa bila diminta progress report, pelajar lain dah siap 40-50 muka, ko selai pun tak siap lagi. Serabut selesaikan masalah yang tak pernah nak habis?

Itu satu bab.

Bab sosial. Ok, seperti yang nyatakan dalam entri sebelum ni lah. Aku tak nak komen lagi. Itu satu, belum lagi dengan perlu sangat berhati-hati. Hati-hati untuk tidak masuk ke mulut naga@buaya darat... Tambah bila tak ada kawan rapat yang sentiasa nasihatkan diri.

Sorry la kengkawan di KL. Selalu ganggu korang.

Itu lah kan...

Paling kuat kita adalah bila yakin Allah ada di sisi. Oh, bukan di sisi. Lebih rapat dari sisi. Dalam diri. Apa yek ayat yang sebut betapa rapatnya Allah dengan hambaNya tu? Aku dah lupa.

Namun, hidup perlu kawan, teman. Jadi, hargailah sabahat di depan mata. Betapa besar impaknya mereka dalam hidup kita ini.

Nama pun berhijrah pasal nak menuntut ilmu. Ni pun ilmu. Ilmu hidup. Tapi, mahal sungguh ilmu ni. Ermm...

Sekian sahaja. Lab ni dah penuh. Depa dah balik dr berehat nampaknya...Aku nak p tgk laut jap la...

3 ulasan:

Basyirah Abd Rahman berkata...

aliaa.. hebatnya dugaan U! Alia, i ade suggestion. U dah baca buku BUMI CINTA? The story is a little close to u. hope u got it. kalau hang takmau pi beli, aku kasik hang pinjam. muahaha..

yaNa saN berkata...

i wish i can b there...T_T

Allah e2 dekat...
Qaaf,50:16. Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,

i dedicate lagu Kuatkan Hati_LobOw spesel 4 u...=)

http://www.4shared.com/audio/nH66K4vi/Lobow_-_02_-_Kuatkan_Hati.htm

xsdap mane pn beb...tp okela lirik ye..=)

sabar ye..


~Kuatkan Hati_lObOw~

Bila Hatimu Tak Lagi Merasakan Indah Seperti Biasanya

Bila Harimu Menjadi Hari Yang Tersepi Di Dalam Harimu

dan Semua Waktu Yang Pergi Membuatmu Jatuh

dan Semakin Semakin Menghilang

ku Akan Menemani

ku Akan Mendengarkan

Setiap Keluh Kesah Mu

Semua Yang Kau Rasa

Adalah Perjalanan

dan Pilihan Yang Ada Hanya Milikmu

Jangan Pernah Kau Hentikan

Tuk Mencari Semua
Semua Jawaban

Mungkin aku Tak Pernah Mampu Berada

Didekatmu Slalu

Namun Kuatkan Hatimu

ku Akan Menemani

ku Akan Mendengarkan

Setiap Keluh Kesahmu

Semua Yang Kau Rasa

Adalah Perjalanan

dan Pilihan Yang Ada Hanya Milikmu

Akan Kudengar Semua Yang Kau Rasa

I Will Always Love U
I Will Always Need You4x

Adalah Perjalanan

dan Pilihan Yang Ada Hanya Milikmu

ku Akan Menemani

ku Akan Mendengarkan

Setiap Keluh Kesahmu

Akan aku Dengarkan


---------------------------------


xpa kwn2 hg xdak by ur side..tp Dia kan ada...insyaAllah...ujian ni 'll make u strOnger, maybe He wants u 2 knOw that u're strOng!

=). dedicate lagu strOnger_britney pule, tp xde kaetan pn ngn situasi dlm lagu tu...just tang ~nOw i'm strOnger, than yesterday...bla3~

oke bebeh..u can face all d difficulties...insyaAllah..

mehnah n tribulasi e2 akn sntiasa ada...xda mehnah n tribulasi, xmenarik hidup ni...[pOwer kn ayt ni...keh3....O_o]

GAGAH!!

kak lin berkata...

bagus cdangn basyi..ya alia..bila2 free, cuba la baca buku BUMI CINTA tu..k.lin pun br hbs bc..nak?