Selasa, 5 Julai 2011

Saya nak membebel

Ok, apa kata kita buat 2 post dalam sehari.

Sekadar nak update.

Sementara berada dalam fasa buat eksperimen ni. Susahnya tak pernah bayang lah.

Mula dengan buat literature review nak dapatkan idea nak buat eksperimen macam mana. Lepas tu, baca protokol untuk detailkan langkah-langkahnya. Sungguh berbeza dengan zaman belajar.

Dulu, tinggal nak campur-campur chemical. Kalau nak costumize pun, mungkin lah pada concentration dia.

Sekarang ni, lepas dah ada siap method, kena cari pembekal. Kena pulak dapat pembekal yang tak mesra pelanggan, dan dia pulak satu-satunya pembekal kat Malaysia, memang bisa bikin merana.

Seksa tu belum , berhenti di situ. Berebut tempat nak buat eksperimen lagi. Nak kena pinjam peralatan dengan makmal lain lagi.

Tambah dengan eksperimen saya ni, nak test aktiviti untuk protein. Eksperimen untuk uji protein tu dah kena studi, cara nak ekstrak pokok-pokok pun kena belajar jugak. Memang kelam kabut dibuatnya. Jadi, ada la situasi kena pergi pungut, keringkan dan hancur sampai jadi serbuk bagi daun peria katak, pegaga dan beberapa lagi. Haih....

Mencabar, dan penat jiwa sebab kena menghadap kemarahan supervisor [tapi dah jarang nak kena], supplier yang lousy, pembantu makmal yang suka gosip, mak cik pasar tak nak jual pegaga banyak-banyak dan makmal yang lintang-pukang.

Ini lah komen bagi budak yang lagi suka buat eksperimen simulation [in-silico] dalam komputer je. Aman je hadap komputer tak payah nak gaduh dengan siapa-siapa. Moga-moga lepas ni, tak jumpa dah kerja-kerja dalam makmal basah lagi.

Owh, semua ni kena buat seorang diri. Ni perkara tipikal semua student post-grad kena buat. Tapi nak membebel jugak kat sini.

Sekian sahaja bebelan petang ini.

Wassalam

p/s: sapa boleh bagitau mana nak dapat pokok peria katak&pegaga&akar susun kelapa lagi 3 kilo? Hahaha...

1 ulasan:

Unknown berkata...

as salam alia..lama x jenguk sini..sihat ke?? exp basah mmg x best n leceh..tapi klu ngadap kompete 24jam pon buhsan jugak..huhu.