Isnin, 21 Disember 2009

Statik ke statistik?

Hari yang statik. Pejabat sunyi je.. Ramai cuti. Ada aman sikit.

Aku membayangkan hari-hari yang bakal dilalui 20-30 tahun lagi jika aku masih ditakuk yang lama.

Proses mengenal diri. Mungkin 2-3 bulan. Ada yang bertahun-tahun. Ambil lah masa yang secukupnya. Tetapi jangan sampai berlebihan.

Ada senior. Grad tahun lepas. Nak kahwin pula. Hantaran mahal. Jadi, dia berkelana dari satu kerja kepada kerja yang lain. Asal ada tempat yang 'offer' gaji lebih sikit dia rembat. jadi, pendek kata dalam setahun tu dah berapa banyak majikan yang dia ada. Sekarang? Mengganggur. Buat apa-apa sahaja kerja sementara/sambilan. Hrmm.. Aku turut bersimpati. Apa yang kita rancang tak semestinya jadi kenyataan.

(Untuk seorang pekerja makan gaji mempunyai 4-5 majikan dalam tempoh 1 tahun setengah bukan satu yang bagus ye kawan-kawan).

Aku fikir berniaga juga ada faedahnya.

Aku? Semoga tidak jadi macam tu. Tolong doakan. Pesan abah dan mak. Genggam bara api, biar sampai jadi arang. Tiba-tiba aku teringat. Famili aku rajin guna peribahasa/perumpamaan dalam rumah. Haha.

Syafis: "Mak, ni. Cakap dengan mak ni macam cakap dengan tembok la".

Apa makna? Adeh. Hampeh punya budak.

------------------------------------------------------
Semalam pergi 2 kenduri. Satu di Linggi, N. Sembilan dan satu lagi di Tanjung Kling, Melaka. Aku tak berani janji nak ke kenduri mana-mana sahabat cuti-cuti pasal kalau balik Seremban je aku dah tertakluk dengan perancangan famili. Tambah lagi jenis 'forward' email kad jemputan secara 'random' ni, tobat la aku nak mai, ok. Jadi, peringatan di sini, nak aku mai kenduri, sila la pos kad kawen anda2. Tak pun email secara individu. [Demand lak]

Akhir-akhir ini banyak kenduri yang dibuat secara berlebih-lebihan. Maksud aku, sambutan bila pengantin sampai dia ni bagai nak rak. Tapi, bab layan tetamu, kurang. Boleh bagi 5/10 la untuk ranking. Bukan apa. Bukankah walimah itu tujuan untuk meraikan tetamu juga?[aku memang suka makan free]

Sekarang ni orang bertunang, buat besar-besaran ye. Hmm... Terpulang korang la. Jangan banyak membazir sudah. Ada makanan lebih tu, hantar la ke rumah boleh juga.Hehe.

Ok.. Sekian. Sekali lagi entri membebel di pagi hari. Haih.


2 ulasan:

siak kg berkata...

entah.

sambut pengantin lebih-lebih.

tapi sambut tetamu ala kadar.

mungkin bagus kalau tak berapa mau layan tetamu, boleh buat kenduri masa bulan puasa.

boleh?

Itu..aku berkata...

Haha.

idea terbaru..buat kenduri pukul 8 pagi, jamu nasi lemak dan sarapan bagai.

Ada berani nak cuba?