Rabu, 19 Oktober 2011

Tolong bagi pendapat..

Assalamualaikum...

Walaupun hari ini ramai yang pakat kelu lidah tak berkata-kata (wordless)...saya hari ni nak mengomel panjang.

Sepanjang hidup saya, telah mengalami sindrom ini. Tak pasti pula apakah kesan terhadap sistem pendidikan Malaysia, atau Melayu sememangnya sifatnya begitu, atau juga sifat negatif yang dipupuk sendiri.

Masalah malu bercakap. Atau lebih tepat, err...tak outspoken. Saya tak pasti istilah yang sesuai untuk digunakan..tapi, biarlah saya memberi suatu contoh....

Biasa kan tengok dalam kelas-kelas (blh tengok dari movie Barat), sesi pembelajaran adalah berlangsung dua hala. Pelajar bebas untuk angkat tangan sama ada untuk memberi pendapat mahupun membangkang apa sahaja isi pengajaran.

Tetapi, situasi ini jarang sangat berlaku dalam kelas di Malaysia. Sangat-sangat-sangat jarang. Walau pun dalam kelas budak-budak bijak. Setuju tak? Semua yang  diajar harus diterima bulat-bulat. Kalau ada pun, cikgu akan tanya,

"Kelas, faham tak?"

Kalau tak faham, mungkin seorang dua akan perlahan-lahan geleng tak faham dan cikgu tersebut akan ulang balik apa dia cakap tadi. Dan mungkin pelajar tadi kesian pada cikgu yang ulang penjelasan tu, terus mengaku faham lepas tu.

Saya menulis berkenaan isu ini sebab sedang menghadapinya. Ok, meh nak cerita. Sila lah baca kalau boleh dan beri pendapat.

Alkisahnya, saya sedang menjalankan eksperimen. Saya buat dengan kaedah A (ikut manual yang sedia ada dalam produk pembelian). Dan keputusan yang saya dapat tidaklah seperti yang diharapkan oleh cikgu saya. Saya ulangi kaedah A dengan menukar-nukar beberapa pemboleh ubah. Hasil tetap sama. Bahan kimia semakin habis.

Saya kembali membaca.. Rupanya kalau nak dapat keputusan yang cikgu nak, bukan dengan kaedah A nyatakan. Namun, kaedah A adalah masih tepat. Masih boleh mendapat keputusan akhir yang diinginkan.

Sekarang ini, msalah saya adalah saya perlu menjelaskan bahawasanya dah beli barang A kena la ikut manual A suruh. Semua orang buat macam tu. Masalahnya, teori yang digunakan untuk kaedah A adalah sangat rumit untuk saya fahami dan jelaskan. Faham sikit-sikit je.

Itulah masalahnya sekarang. Saya tak mampu nak argue untuk kata cara saya tak kurang betulnya sebab saya takut kena marah. Dan lepas itu, saya akan kena nagging lagi berjam-jam pulak sebab tak habis baca.

Kadang tu, saya fikir adakah saya pelajar yang teruk? Ada masa jugak, saya fikir kenapa cikgu-cikgu ini tidak mahu mendengar? Ke, saya manja sangat?

Ada gambar pelik di belakang saya...

3 ulasan:

Basyirah Abd Rahman berkata...

true! klu kt mesia kita x diajar utk ckp tidak. mesti ya. klu x phm pn ade yg buat2 phm nnt pas kls tny cikgu.

eksperimen nmenya, mstilh hasil dia juga tak semestinya benar. ms kt pasum dulu, org slalu ikut bulat2 manual, pstu x jadik jugak ke sudahnya. azfar pulak dia selalu tambah-kurangkn mana yg dia rs suke, then jadik.

cheers my girl!

Itu..aku berkata...

adoi...

Basyirah Abd Rahman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.