Selasa, 19 Januari 2010

Kutuk mengutuk

Mari mengutuk.

Hari Selasa ni memang hari bertuah bagi warga unit 13-13, Vista Subang. Tengok Tari-Tirana, lantas mengutuk tanpa tiada terperi. Sambil geli-geleman tengok adegan konon-konon romantik n sweet dalam drama tu. Sambil-sambil makanan yang dibeli dari pasar malam. Haha. Terfikir aku, realitinya memang macam tu ke ayat-ayat mengayat ala romantik pasangan bercinta zaman sekarang,eh?
-----------------------------------------------------------------------
Oh, lupa. Idea utama untuk menulis. Aku cuba recall balik isi perbualan aku dengan sorang dokter gigi ni, datang dari India. Rupanya banyak mis-conception non-Muslim tentang Islam ni. Walaupun di kalangan orang intelek yang mereka boleh cari maklumat di hujung jari.

Kami berbincang pasal poligami. Dia kata poligami ni diamalkan oleh ramai Muslim di India. Dan dia buat perbandingan dalam Hinduism, tiada membenarkan poligami. Aku, korek punya korek, rupanya dia tak tahu dalam Islam dihalalkan poligami. Dia tak percaya hukum poligami ada tercatat dalam mana-mana verse di Quran. Oh.

Dan, lagi. Dia kata, amalan poligami yang ada kat India tu, puncanya, selepas perang, ramai lelaki yang mati, dan poligami diharuskan untuk meningkatkan populasi. Aku memang ternganga la masa tu. Begitu salah faham yang banyak dalam Islam.

Ditambah lagi, dia siap bercerita pasal Hindu. Tak leh nak kata apa la tang ni. Kalau aku pun, aku bangga dengan agama yang aku anuti. Dalam Hindu, tiada paksaan dalam mengerjakan apa jua ritual dalam Hindu. Tak macam Islam. Semua wajib. Pasal semua amalan dalam Hindu tu, hanya untuk memberi penumpuan untuk mengingat Tuhan. Tak buat pun tak pe. Owh, begitu ruapanya pandangan dia. Baru ku tahu. Selama ni dengar je orang bercerita. Kali ni, aku dengar sendiri.

Isu penggunaan nama Allah. Ada suatu persamaan di sini. Kami sama-sama bersetuju yang Tuhan yang Maha Mencipta itu adalah Esa. Tambah lagi, siapa kita untuk claim yang Allah tu kita yang punya. Bukan ke, Allah itu Tuhan untuk sekalian alam? [Yang aku faham itu la. Tapi, aku juga faham berkenaan masalah salah faham yang akan bawa masalah di hari akan datang di Malaysia, khususnya]. Yang bezanya, mereka percaya sembahan yang dia amalkan untuk mencapai pengabdian tuhan yang esa itu dalam menjelma dalam 3 bentuk tuhan. Tang tu, kita sudah berbeda dengan mereka. Syirik. Apa tah nama Rama, Krishna, dan satu lagi tu, aku tak ingat.

Siapa kata, dakwah kepada non-Muslim tu optional? Memang kita tak ada kuasa untuk memuslimkan mereka. Tetapi, jangan melepaskan peluang untuk menjelaskan salah faham. Sekecil-kecil usaha, Allah juga yang berhak membalas dan menilai. Siapa tahu, balik rumah, dia berfikir sebelum tidur, betul ke sembahan dan kepercayaan dia selama ni. Mana la tau kan.. Usaha tu penting, tak cuba kita takkan tahu.

Jauh di hati aku, mengharapkan dengan isu nama Allah ni, kesedaran dakwah kepada non-Muslim ni kat Malaysia makin meningkat. Sekian. Wallahu'alam.

p/s: aku takut-takut gak menulis entri ni. Takut kena dakwa. Siapa yang rasa tulisan aku di atas boleh kena dakwa, maklumkanlah ye.

Tiada ulasan: