Isnin, 5 April 2010

Update

Erti sabar..

Berhari-hari aku cuba melatih diri untuk kekal dalam fasa sabar. Terbayang macam teknologi intel yang boleh naik turun suhu air-con bila suhu persekitaran persekitaran berubah-ubah. Ok..aku suka berangan berikutan suka tengok iklan dalam TV.. Aku bayangkan aku tengah kawal marah macam teknologi intel kawal suhu tu..

Masa undergrad dulu, masa Dr Amir (lecturer paling susah nak kasi A) suruh baca jurnal (itulah pertama kali ku kenal jurnal tu apa), aku segera telefon Cikgu Akmal (cikgu Bio sekolah menengah dulu), untuk mengadu kepada beliau.

Sampai ke exam final subjek dr Amir tu, aku tak faham pun sangat jurnal tu. Kawan-kawan, ingat kan? Jurnal tu pasal Human Genome Project. Sampai ke masa periksa final pun, harapkan baca ringkasan je. Aku memang jahil masa tu. Tak dapat dinafikan.

Bila, sampai kat Penang ni, mau tak mau hang kena baca jurnal banyak-banyak la kan? (keluaq pulak loghat dia). Disebabkan masih kekalkan perangai undergard, aku pun mengalami tekanan tiada terperi. Perangai TAK SABAR.

Sampai la aku baca balik jurnal tu dalam keadaan tenang dan bersabar, buat kali ke-2, baru aku sedar bahawa kefahaman bacaan yang pertama sebelum ni, adalah salah. Aku dah salah faham teori. Patutla aku cari jurnal lain, lain maknanya.

Sekarang ni, baru aku faham macam mana Cikgu Akmal cerita macam mana dia siap boleh hafal isi setiap jurnal yang dia baca. Huh, baca jurnal pun ada seninya.


Tip-tip
1. Baca dalam keadaan tenang
2. Sabar
3. Baca 2-3 kali.

Sekian dulu. Wassalam.

Berilmu, Beramal (ambil sempena cogan kata sekolah rendah)

1 ulasan:

SaMihaH berkata...

jln mu masih panjang, sabar lah wahai sahabat..

niat kan membaca jurnal itu sebagai ibadah, moga dipermudahkan kefahaman nye...

t.care my frend