Ahad, 4 April 2010

Entri tunggang langgang

Seronok sikit malam ni. Dengan niat asal aku bertegur sapa dengan kawan-kawan yang dah lama tak 'keep in touch'. Dengan bos PERMANIS dulu, dan beberapa kawan matrik yang lain. Tapi, yang paling seronok dengan kawan lama masa sekolah rendah dulu.




Mula dengan sembang dalam Fb, berlarut sampai add dalam YM. Hehe. Maklum lah, kali terakhir jumpa pun,10 tahun lalu. Sekarang dia ada kat US, tahun akhir. Aku juga tumpang gembira dengan kejayaan beliau. Teringat dulu-dulu kami selalu gaduh-gaduh sampai kejar-mengejar dengan kayu hoki. Hehe..Amacam, macam ganas tak?




Satu perkara yang aku nak ceritakan di sini dalam perbualan aku dengan teman lama tu. Dia cerita banyak pasal hidup sebagai Muslim kat sana. Pasal tradisi ilmu Muslim kat sana yang tak paksa untuk menerima sesuatu hukum dengan satu hujah sahaja. Cth: bersalam lelaki perempuan, qunut dalam subuh, etc. Dan dia sentiasa melihat sesuatu apa pun dari aspek yang positif. Ah, aku selalu ketandusan kata untuk terjemah balik pengajaran dari sesuatu peristiwa.




Pertama kali, aku teringin nak pergi melawat US. Mula berangan macam Andrea Hirata nak pergi ke Paris. Owh... Hakikatnya, selama ni selalu aku fikir, malang la siapa yang dapat peluang belajar kat sana. Begitu kita terlalu banyak dimomokkan dengan tipu helah HollyWood.




Aku kembali menilai diri. Muhasabah. Menetapkan yang mana satu nilai destinasi dan perjalanan dalam diri. Nikmatnya hidup, bila kita meletakkan definisi hidup sebagai perjalanan. Perjalanan yang singkat. Aku mula nampak dan tersedar salah sendiri, akan punca aku agak tertekan akhir-akhir ni.




Selalu dengar ayat "pertolongan dari langit"? Hehe.. Tiru ayat Yana. Seluruh kehidupan ini penuh dengan hikmahnya. Dan, aku yakin. Setiap perkara yang berlaku dalam hidup, yang saling berkaitan ni, tak lain dan tak bukan sebab Allah itu punya sifat Maha Penyayang. Mintalah kekuatan daripadaNya, pasti kita sentiasa dikurniakan.




p/s: Entri tunggang langgang. Maaf, aku memang selalu gagal menyatakan perasaan dalam bentuk penulisan.

4 ulasan:

Merentas Horizon berkata...

OMG!adliah..u pakai IE??hehe..

tp xper.. i nmpk merentashorizon di tab bwh tu.. ahakz!

trimas kerana masih menyokong merentas horizon..

... berkata...

tak de la. wa guna laptop kakak wa. die cuma install IE. wa tak leh berbuat apa da...

yana san berkata...

sempat ngumpat gue..sudah kangen sama gue lah tu..ahaha...weh.. tunjuk cmane nk buat yg awk tunjuk gambar tersebot???ajarin gue...ehee

... berkata...

alahai..print screen ye la yank oi...ada button die kat keypad tuh..sebelah pause dan insert(Ins)..