Selasa, 6 Oktober 2009

Jauhkan mereka daripada aku

Aku menulis entri ini bukan bertujuan menghukum. Jauh sekali menuduh yang bukan-bukan.

Sebentar, teringat suatu nasihat. Aku dapat masa dalam kereta dalam perjalanan menziarah saudara-mara sekitar KL sabtu lepas.

"Jangan sekali-kali letakkan kepercayaan seratus peratus pada kawan. Walaupun kawan baik sekalipun,"

Masa tu aku rasa nasihat tu memang tak perlu untuk orang macam aku.

Dan saat dan ketika ini. Aku rasa seperti diperbodohkan. Di gelak-gelakkan. Benar. Ini perasaan yang pernah sahabat aku kata. Berkawan atas kepentingan. Perasaan yang membuatkan aku mula rasa ingin menjauh.

Biar apa pun sejuta alasan yang diberi. Walau apa pun ayat yang disusun. Memang aku tak boleh menerima. Ketidak percayaan itu sesungguhnya begitu menghukum jiwa.

Buat apa aku dipanggil di antara mereka sedangkan tiada keperluan aku di situ? Lebih baik mereka merancang kemudian baru mengajak ku untuk turut serta. Merancang sesama mereka, untuk kepentingan mereka. Lalu berurusan dengan aku, seolah-olah tiada ada apa-apa antara mereka. Juz, cakap je la apa-apa pun. Macam aku tak leh nak terima. Serius. Aku malas nak doakan kebahagiaan mereka seperti yang aku lakukan untuk sahabat-sahabat lain.

Maafkan aku.

Tiada ulasan: