Khamis, 21 Januari 2010

zikir hati

Aku teringat zaman dulu-dulu kala. Masa masih tinggal di asrama Darul Hana, Maktab Mahmud. Setiap bulan sekurang-kurangnya pasti ada satu minggu untuk Qiamullail. Di malam Jumat nya, kami akan baca doa wehdah dengan penuh semangat. Sambil berpelukan sesama kami. Siapa-siapa yang di'assign'kan jadi imam esoknya, ketaq lutut tak terkata dah. Tambah lagi siapa yang jadi Imam untuk Subuh. Pasal buat sujud sejadah. Berbuih la malam tu, dok hapai takut lupa pagi esok. Surah as-Sajadah dan Surah al-insan. Biasanya yang jadi tu Form 3 dan ke atas la. Pasal dalam silibus dah kena hafal surah ni. Aku? Pernah gak la jadi. Kenapa ketaq? Pasal banyak sangat juri kat bekalang tukang komen tak kena makhraj, tersilap baca semua.

Selain itu, banyak zikir-zikir yang aku belajar masa menetap di asrama dulu. Masa tu, baru aku faham, kenapa mak beria sangat nak masukkan aku ke sekolah yang ada title maahad dengan ada 2 silibus ni. Aku bersyukur atas aturan hidup ini. Tapi, biasa la kan, budak-budak dulu, mana reti nak hargai.

Pasal zikir lagi, masa orentasi tiap-tiap tahun, selalunya ada pertandingan mereka lagu untuk zikir yang terbaru. Hah, masa tu macam-macam lagu keluar. Tapi, yang paling fames adalah lagu mohabbetein la. Nak dengar macam mana? Haha..Tak boleh la. Takkan nak rakam, tempek kat sini kot.

Oh, lupa. Aku nak cerita pasal muhasabah sebenarnya. Panjang lak intro dia. Masa zaman sekolah dulu, selalunya, isi muhasabah adalah mengingat pengorbanan mak ayah. Nak bagi insaf la masa tu. Pasal lagu makam bonda-UNIC la. Tapi, bila cerita kebesaran Allah, susah nak tengok mereka yang terkesan bila dijadikan topik. Dan hari ni, sampai sekarang aku tak dapat lagi cari jawapan kenapa hal ni terjadi. Mungkin faktor usia kot..

Apa pun. Layan lah movie ini. Movie ni dah common. Mungkin, akan datang, aku nak cadangkan pasang movie ni kat Darul Hana pulak la.


** Belajar bahasa Mandarin semalam ni susah rupanya, tapi, BEST!

Tiada ulasan: