Sabtu, 19 Disember 2009

Masa depan

Menaip dengan menggunakan laptop kakak dengan aman. Kerana beliau sedang obses terhadap no Xpax yang baru dibeli.

Ya..Baiklah.

Pengajaran hari ini. Ikutlah cakap mak ayah. Terutama berkenaan hal-hal masa depan. Berbincang dan tanya pendapat kerana umur yang muda ini, banyak perkara yang kita tak tahu.
Sedikit pekongsian bagi mereka yang nak kerja kerajaan. Kalau dah memang berhajat masuk bekerja di sektor ini, pastikan anda istiqamah dengan pilihan anda. Bukan sekadar, cuba-cuba nasib. Kerana apa? Bila kita memohon dan diterima, kemudian kita menolak, ketahuilah nama kita secara langsung akan di'blacklist' dari senarai perkhidmatan awam.
Maknanya di sini, bagi permohonan di mana-mana kementerian lain (under JPA) selepas itu, tidak akan dilayan. Jadi, masa nak isi borang memohon tu, pertimbangkanlah dengan sewajarnya dengan mengambil kira gaya hidup (stail) yang kita mahu tempuh untuk 20-30 tahun akan datang (kalau panjang umur).Faham ke tak ni,ha? Geleng kepala? Buat-buat faham-faham sendiri je la.


Peraturan ni, aku tahu lama dah. Tapi, disebabkan tak pernah ada pengalaman, jadi terlupa juga lah. Perlu diingatkan oleh mereka yang lebih tua. Bersyukurlah masih ada ibu dan ayah. Aku juga bersyukur punya seorang kakak. [teringat pengisian usrah semalam pasal syukur].
Erm..bercadang nak tulis pasal pelaburan. Sedang melihat-lihat mana tempat yang boleh melabur dengan selamat dan ikut syariat. Sekarang banyak dah. Tengah kumpul maklumat.
Itu je la nak tulis setakat ini. Sekian. Azan Magrib dah kedengaran.
p/s: Tulis entri ni di Seremban. Terasa skema sikit.

Tiada ulasan: